Toertje Brugge

Station Brugge

Wist je dat dit al het derde station in Brugge is? De vorige twee stonden aan het Zand.
De officiële inwijding vond op 1 april 1939 plaats.

In de lokettenzaal van het station kan je een interessante wandschildering zien, eveneens uit 1939.

Brugse Vesten

Op de oude kaarten zie je nog dat er vroeger twee Vesetn waren: de binnenvest en de buitenvest.

Het is enkel van de Boeveriepoort tot Bloedput dat de 'vesten' langs beide kanten van de gracht zijn blijven bestaan. Vandaar de naam Buiten Boeverievest en Buiten Smedenvest.

De bloedput

Op deze plek  lag gedurende eeuwen een put waar het bloed van geslachte dieren werd gestort dat de beenhouwers niet zomaar in de open riolen of in de grachten en reien mochten gieten. Niet toevallig dat daar de Beenhouwerstraat uitkomt.

Stilende

In de loop van de 19de eeuw werd de vestinggracht tussen de Ezelpoort en de de Dampoort gedempt in het kader van de stadsuitbreiding. Ook de eerste spoorlijn tussen het oude station van Brugge, op het Zand, en Blankenberge volgde het traject langs de Guldenvlieslaan en de Elisabethlaan. Het einde van de Vestingracht ter hoogte van de Ezelpoort kreeg al snel de naam " Het Stil Ende".

De Coupure

Vroeger liep het kanaal Brugge-Oostende tot aan de Dampoort, en de Gentse Vaartbegon aan het Minnewater begon. Om van het ene kanaal naar het andere te geraken, moesten de schepen dwars door de Brugse Reien varen. De schepen werden steeds groter en daarom moesten de Reien verdiept worden. Voor de Langerei en de Sint-Annarei was dit mogelijk, maar van de Molenbrug tot het Minnewater was dit moeilijker, er waren heel wat bochten. Daarom graafde men halverwege de 18e eeuw de Coupure en werd de vestingsgracht tussen de Gentpoort en het Minnewater bevaarbaar gemaakt. Tot 1855 vaarden de schepen via de Langerei, de Sint-Annarei en de Coupure van de Oostendse vaart naar de Gentse vaart.

Om de Coupure te graven moesten een aantal huizen,  straatjes en een kloostertuin verdwijnen. Vandaar dat men sprak van een "snede" in de stad.